Jak vypadá spolupráce se školami, kde učitelé skutečně podporují inovativní vzdělávání? V tomto rozhovoru si povíme s Andreou a Zdeňkem, dvěma učiteli, kteří nejenže dávají studentům prostor pro nové zkušenosti, ale aktivně pomáhají šířit myšlenku Kamdu. Jaké to je být Srdcařem ve škole? A co je motivuje dělat věci jinak?  

Andrea Trnková  

Andrea Trnková

Mohla byste se prosím v krátkosti představit? 

Jmenuji se Andrea Trnková, je mi 34 let. Pocházím z Poličky a na gymnáziu učím biologii. Třetím rokem se věnuji kariérovému poradenství pro studenty.  

Andreo, jak se vám daří propojovat myšlenky Kamdu s aktuálními tématy, která se objevují ve společnosti?  

Myšlenka Kamdu mi přirozeně zapadá do konceptu kariérového poradenství. Vidím v ní příležitosti, jak mohou studenti získávat zkušenosti v zajímavých oblastech. Líbí se mi, že si sami vybírají témata, která je zajímají. Mají možnost setkat se s odborníky i vrstevníky se stejnými zájmy, což jim pomáhá v seberealizaci a hledání vlastní cesty – a to nejen ve vztahu k budoucí profesi.  

Jaké konkrétní reakce studentů vás v souvislosti s Kamdu nejvíce potěšily?  

Mám radost, když mi studenti říkají, že si workshop užili, dozvěděli se něco nového a hlavně, že se těší na další. To ukazuje, že projekt má smysl.  

Jak se vám daří propojovat myšlenky Kamdu s vaším stylem výuky?  

Společným prvkem je učení praxí. Nejraději mám hodiny, kdy studenti sami objevují, zkoumají a ověřují fakta v reálných situacích. Vyšší úrovní jsou pak workshopy, kde se studenti dobrovolně věnují danému oboru a zábavnou formou rozšiřují své obzory. V tomto směru je myšlenka Kamdu v souladu s tím, co se snažím dělat ve výuce.  

Co pro vás bylo největším přínosem ze setkání Srdcařů a jak jste tyto zkušenosti přenesla do své práce? 

Účast na workshopu byla skvělá zkušenost a ráda na ni vzpomínám. Vyzkoušela jsem si ochutnávku workshopu Nenásilné komunikace s panem Sucháčkem, která pro mě byla přínosná jak profesně, tak osobně. Zároveň to bylo inspirativní setkání s dalšími učiteli a organizátorkou akce, paní Malotovou. Sdíleli jsme zkušenosti z výuky i dojmy z workshopu, což mi dalo spoustu nových podnětů.  

Kdybyste měla možnost změnit jednu věc ve školství, co by to bylo a proč?  

Přála bych si, aby si studenti více uvědomovali hodnotu vzdělání a dokázali smysluplně využít čas strávený ve škole. A zároveň bych si přála, aby všichni učitelé vnímali své povolání stejně – jako příležitost vést studenty k rozvoji a objevování nových možností.  

Jaké máte konkrétní plány pro šíření myšlenky Kamdu ve vaší škole v příštím roce?  

Momentálně studentům zprostředkováváme besedu s paní Malotovou, která Kamdu představuje. Moc bych si přála, aby se do šíření myšlenky zapojili i studenti, kteří už workshop absolvovali.  

Na závěr bych ještě ráda dodala, že si moc vážím spolupráce s Kamdu a ve workshopech vidím velký přínos pro studenty.  

Zdeněk Kadeřábek  

Zdeněk Kadeřábek

Mohl byste se prosím v krátkosti představit?  

Jmenuji se Zdeněk Kadeřábek, je mi 39 let a učím matematiku a fyziku na Gymnáziu Brno, Křenová. Zároveň jsem kariérním poradcem – informuji studenty i kolegy o zajímavých soutěžích a akcích vysokých škol či odborných institucí. Ve volném čase spoluorganizuji Brněnskou logickou hru Brloh pro ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií, kde se snažíme nadchnout žáky nejen pro matematiku.  

Zdeňku, jak se vám daří motivovat studenty k aktivnímu zapojení do aktivit Kamdu?

Využívám náš kariérní Instagram gymkren.kariera a ve výuce se snažím studenty motivovat k účasti na různých akcích – soutěžích, dnech otevřených dveří, přednáškách a workshopech Kamdu. Každý student v mém předmětu by si měl v každém pololetí vybrat aktivitu, která ho zajímá, a zapojit se. Osobní motivace je klíčem.  

Můžete uvést konkrétní příklad, kdy se student díky Kamdu posunul ve svém rozvoji? 

Mnozí studenti mi říkají, že jim workshopy otevřely oči a dodaly sebedůvěru. Ať už šlo o praktický IT workshop, hledání sebe sama nebo zlepšení prezentačních dovedností.  

Jaké výzvy jste musel překonat při začlenění Kamdu do výuky?  

Naše škola je otevřená a snaží se studentům nabídnout maximum možností pro rozvoj. Osobně jsem žádné překážky řešit nemusel, protože v mém systému hodnocení už prostor pro tyto aktivity byl. Složitější je propagace mezi kolegy, ale k tomu využíváme kariérní Instagram, aby se o možnostech dozvěděli všichni zájemci.  

Jak vás ovlivnila účast na Setkání Srdcařů a co jste si z něj odnesl?  

Setkání Srdcařů bylo příjemné a inspirativní. Ujistilo mě, že podobně smýšlejících učitelů je víc. Navíc jsem se díky workshopu dostal k tématu, kterému bych se možná jinak nevěnoval.  

Jaký je váš pohled na propojení formálního a neformálního vzdělávání? 

Studenti dnes vnímají propojení obou sfér jako samozřejmé. Vidím to třeba na aktivitě PoŠkole, která se u nás koná po vyučování. Dříve jsem musel studenty přesvědčovat, aby přišli, dnes se o přednášky zajímají sami. Těší mě, že už nejsou jen z mých tříd.  

Jaké jsou vaše sny a vize pro budoucnost vaší školy ve spojení s Kamdu?  

Myslím, že jsme s Kamdu dobře propojeni. Studenti mají informace a nemusí se obávat absence, takže si workshop mohou užít bez výčitek. V budoucnu bych rád uspořádal setkání absolventů Kamdu workshopů, aby motivovali své spolužáky.  

Poslední zvonění ve škole

  exkurze v Dukovanech se soutěží Bohatství Země