Závěrečná kapitola našeho průvodce po trnité cestě za získáním práce je tady! Tentokrát prozkoumáme taje profesní sociální sítě LinkedIn, která už v pracovním prostředí začíná být téměř nepostradatelná. Ani ty bys na ní neměl chybět! I kdybys byl/a „teprve“ na střední škole. Pojďme si říct proč.

Proč si LinkedIn založit a proč ho používat

Náborář Petr Kučera mluví o LinkedInu jako o jakémsi pracovním Facebooku. Jako jednu z předností této sociální sítě uvádí možnost spojení s lidmi, u kterých ho zajímá to, co dělají. Podle Petra je v dnešní době LinkedIn už skoro povinností pro ty, kteří se zajímají o svou kariéru. Co ti tedy LinkedIn může přinést?

V prvé řadě ti dá možnost ukázat světu své zkušenost a dovednosti. Kromě toho ti umožní vybudovat si profesní síť kontaktů. Navázání spojení se zajímavým člověkem ti může pomoct rozjet kariéru. Ať už tak, že ti přímo ten daný člověk nabídne práci, nebo tak, že se o tobě dozví prostřednictvím společného kontaktu někdo jiný. Čím více spojení s ostatními uživateli, tím větší šance na lákavou pracovní nabídku. Na LinkedInu sdílejí různé firmy a organizace volná pracovní místa a náboráři tam hledají vhodné kandidáty na obsazení volných pozic. Síť samozřejmě nabízí možnost nastavit si upozornění na pracovní nabídky, které tě zajímají.

Na LinkedInu ale nemusíš nutně jen hledat práci. Můžeš tam také pracovat na svém rozvoji. Síť nabízí nejrůznější online kurzy, webináře a tipy, díky kterým si osvojíš nové digitální nástroje nebo vylepšíš komunikační dovednosti. Zkrátka a dobře pokud budeš LinkedIn využívat naplno, dostaneš se k více pracovním nabídkám a vylepšíš si svůj životopis.

Jak LinkedIn používat

Snad ještě zásadnější než vědět proč, je vědět jak. Čím líp LinkedIn využíváš, tím je pro tebe přínosnější. Na začátku si dej záležet na svém profilu. Svůj profil můžeš vyplnit nejen v češtině, ale i v angličtině, nebo dokonce ve více jazycích. Pokud tvé ambice směřují k nadnárodním firmám, určitě profil vyplň v angličtině. Nejlepší je mít profil v angličtině i češtině, aby sis nezavíral žádnou z cest.

Na svůj profil si určitě přidej fotku, lidé se spíše podívají na profil s fotografií než bez ní. Fotku můžeš využít tu samou, kterou máš v životopisu. Pro obě fotografie platí ty samé parametry – profesionální foto, neutrální pozadí, záběr ideálně zepředu, nikoli z boku. Na fotce bys měl vypadat sympaticky a důvěryhodně. Nezapomeň taky na to, že fotka by měla mít dobrou kvalitu, tedy aspoň 450×450 pixelů. To už by ale v době mobilů s kvalitními foťáky neměl být problém!

Hned pod jménem se na tvém profilu nachází motto. Název je ale trochu zavádějící, tato část profilu je určena pro přiblížení toho, v jakém oboru a na jaké pozici pracuješ nebo bys chtěl pracovat. Uveď tam tedy obor, na který se zaměřuješ. Pokud už pracuješ, napiš tam název své pozice a jméno firmy. Podle toho si tě pak budou moct lépe najít zaměstnavatelé v oboru, který tě zajímá. Motto v doslovném smyslu by tomu příliš nepomohlo.

Dále máš na svém profilu místo pro krátké shrnutí svého profesního života a níže na podrobnější údaje. V zásadě tam můžeš mít to samé, co ve svém životopise. Pamatuj na to, že na LinkedInu úvodní část shrnutí všichni vidí na první dobrou, ale další informace o tobě už si musí rozkliknout. Nechoď tedy kolem horké kaše a to nejatraktivnější vybal hned.

Kromě části o pracovních zkušenostech, studiích, stážích a dovednostech můžeš do svého profilu na LinkedIn zahrnout i doporučení od svých kolegů. To je další věc, která ti k získání práce může pomoct. Pokud si ale do této sekce budeš chtít něco přidat, dbej na to, abys získal reference od člověka, který s tebou opravdu pracoval. Není důležité, že to bylo třeba jen na brigádě v kavárně, důležité je, že daný člověk opravdu ví, jak v práci funguješ.

Dobře vyplněný profil ale nemusí vždy stačit. Důležité je být proaktivní a dávat o sobě vědět. Ideální je, když dosáhneš 500 spojení s jinými uživateli této sítě. Není ale dobré posílat lidem, se kterými se chceš spojit, automatické pozvánky. Mnohem účinnější je využít volitelnou zprávu, ve které danému člověku vysvětlíš, proč ho chceš kontaktovat. Samozřejmě to platí především u kontaktů, se kterými se neznáš osobně. Zprávu ber jako začátek vašeho profesionálního vztahu. Měl bys ale myslet na to, že kvalita je lepší než kvantita. Raději méně kontaktů než více, ale s pochybnými lidmi. Vždy si zkus o dané osobě něco zjistit. Než jí pošleš pozvánku ke spojení, ujisti se, že ti daný člověk může pomoct k dosažení tvých profesních cílů.

K tomu, aby ses na LinkedInu pro ostatní úplně neztratil, je důležité vyvíjet alespoň minimální aktivitu. Zkus sledovat firmy, organizace nebo jednotlivce, kteří tě zajímají, a komentuj nebo aspoň lajkuj jejich příspěvky. Také nezapomínej odpovídat na soukromé zprávy. Ovšem jen pokud to nejsou sponzorované zprávy nebo spamy. Úplně nejlepší ale samozřejmě je, když ty sám zveřejňuješ nějaký obsah. Mohou to být například články z tvého blogu, ukázky tvé práce (například eventy, které jsi zorganizoval, grafiky, které jsi připravil, nebo třeba hodiny, které jsi odučil). Zveřejnit můžeš i novinky ze svého života, které jsou relevantní.

Kam jít dál?

Tak co, začneš LinkedIn používat? Pokud ano, držíme ti palce. Všechny naše tipy jsme čerpali od zkušeného náboráře Petra Kučery a z webu https://www.welcometothejungle.com/cs. Do blogového článku se samozřejmě nemohlo vejít všechno. Pokud se chceš o LinkedInu dozvědět víc, určitě neváhej a navštiv web Welcome to the Jungle. V případě, že jsi vyznavačem praxe, na nic nečekej a přihlas se na náš workshop Proč být na LinkedIn už teď. Náš Inspirátor Miloš Křepelka ti 27. března v Praze ukáže mnohem víc. A navíc se ho můžeš na cokoliv doptat. V Brně zase můžeš využít znalostí Jendy Perly, který ti ukáže, jak budovat tvůj osobní nebo firemní brand. O tom mimo jiné LinkedIn je. Jenda se na tebe bude těšit 26. března na workshopu Jak na brand (osobní nebo vlastního startupu).