Jak už jistě dobře víš, v podzimním semestru tě v Kamdu čekají workshopy z pěti různých oblastí. Jednou z nich je Komunikace a umění. Doteď jsme se v této oblasti zaměřovali především na komunikaci a umění bylo trochu upozaděno. To jsme ale nyní napravili a v Brně jsme si pro tebe připravili nový workshop, který ti pomůže rozvinout tvůj umělecký potenciál a umožní ti nahlédnout do světa umění. O tom, jak různorodé mohou být profesní cesty v umělecké branži a jaké je studium umělecké školy, jsme si povídali s Inspirátorkou Annou Březinovou. Nech se její cestou inspirovat a zbav se předsudků, které o tomto oboru panují!

Z Vašeho medailonku na webu Kamdu se dá vyčíst, že v současnosti studujete dva obory na brněnské Masarykově univerzitě, pracujete a podílíte se na uměleckém festivalu. Mohla byste prosím na úvod stručně říct, co všechno tedy v současnosti děláte?
Studuji obor Management v kultuře na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Některé předměty máme také na Ekonomické fakultě. K tomu jsem si jako vedlejší obor přibrala Galerijní pedagogiku na Pedagogické fakultě. V rozvrhu se mi kvůli studiu dvou oborů často překrývají předměty, ale díky podpoře pedagogů a spolužaček to zatím zvládám. Kromě školy pracuji na poloviční úvazek v Moravské galerii jako kustod a externí galerijní lektor. K tomu externě do Artotéky, což je půjčovna umění. Donedávna jsem s týmem skvělých lidí vytvářela edukační listy pro LUSTR festival ilustrace z. s. Nyní připravuji vernisáž výstavy uměleckého dua Obras Akrobad ve Vedle Space, která se koná v marketingové agentuře VISIBILITY DIGITAL s.r.o. v Praze. Součástí vernisáže bude i moderovaná diskuze vystavujících umělců se zástupci z LUSTRu a skupiny PIARISTI.

Jak tohle všechno stíháte?
Vše jde zvládat, je to o nastavení priorit, rozvržení času a flexibilitě. V praxi to vypadá tak, že mi nejde o získání prospěchového stipendia, ale především o to, abych po studiu měla praktické pracovní zkušenosti v oboru. Můj harmonogram většinou nezávisí pouze na mně. Kvůli některým projektům, na kterých se podílím, mi kolegové často určují rozvrh neplánovanými schůzkami nebo termíny pro dílčí úkoly. Proto musím být hodně flexibilní a často plánovat za pochodu.

Studium umělecké školy není „jenom“ kreslení

Ještě před studiem na Masarykově univerzitě jste vystudovala obor Ilustrace a grafika na Západočeské univerzitě v Plzni. Co Vás vedlo ke studiu uměleckého oboru?
Už od malička jsem ráda kreslila a chtěla být malířkou. Později můj sen získal přesnější kontury a začal se realizovat na Střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti. Tam jsem studovala obor Grafický design, který zahrnoval i ilustraci a staré grafické techniky, jako je například tisk z kamene, tzv. litografie. Na střední škole jsem světu umění naprosto propadla. Uchvátily mě zejména ilustrace a specifické grafické techniky, které jsem pak dále rozvíjela v Plzni u profesora Mikoláše Axmanna.

Neodrazoval Vás někdo od studia umělecké školy? Řada studentů uměleckých a humanitních oborů totiž dnes musí čelit poznámkám ve smyslu: „Jak se tím chceš uživit?“…
Od studia na umělecké škole mě odrazovalo mnoho lidí, ale jsem typ člověka, který ví, co chce, a vždy si jde za svým. Udělám maximum pro to, abych si později nemusela vyčítat, že to nevyšlo. Proto vůbec nelituji, že jsem se rozhodla pro studium na uměleckých školách. Větu „Jak se tím chceš uživit?“ a „Co budeš dělat po umělecké škole?“ jsem slyšela nesčetněkrát. Musím přiznat, že trh práce pro absolventy uměleckých oborů je velmi konkurenční a nemá tak jasně vymezené pracovní příležitosti jako například trh práce absolventů medicíny. Ti se pravděpodobně stanou lékaři. Když se ale člověk rozhodne studovat umění, nemusí se nutně stát umělcem na volné noze. Pokud si uvědomí své silné stránky, jako je estetické cítění, kreativní myšlení nebo schopnost přinášet nové perspektivy, otevřou se mu možnosti například v oblasti marketingu či médií.

Jaké je studium na umělecké škole?
Studium na umělecké škole není tak jednoduché, jak si mnoho lidí myslí. Často jsem slýchávala věty typu „Vždyť si tam jenom kreslíte, co na tom může být těžkého.“ Ve skutečnosti jsou však na studenty často kladeny vysoké nároky. Je vyvíjen tlak na to, aby neustále přicházeli s novými kreativními nápady a vytvářeli kvalitní práce. Ale nikdo z nás nemůže podávat stoprocentní výkon neustále. Ti, kdo studují umělecké školy, často pracují v konkurenčním prostředí. Navíc jsem zjistila, že na těchto školách často studují citliví lidé, kteří mohou špatně snášet někdy až zdrcující kritiku od pedagogů. Mezi klady tohoto studia patří to, že jste obklopeni lidmi se stejným smýšlením, můžete se neustále zlepšovat, využívat svůj potenciál a opravdu něco vytvářet.

Jaký je na těchto školách poměr teoretických a praktických předmětů?
Z mé zkušenosti vždy převládaly časově náročné praktické předměty. Na střední škole jsme obvykle měli dopoledne teoretické předměty a odpoledne oborové, které často trvaly až do večerních hodin.

Dává škola studentům dostatek času a prostoru k jejich svobodné tvorbě?
Prostor pro svobodnou tvorbu závisí hodně na časových možnostech studenta a na požadavcích učitele. Věřím však, že je možné svobodně tvořit i v rámci zadaných školních úkolů.

Svět umění je velmi konkurenční

Z toho, co děláte, to vypadá, že jste se v rámci umělecké branže profesně vydala spíše směrem organizace kulturních aktivit. Opustila jste autorskou uměleckou tvorbu?
Během studia jsem vyčerpala témata, která vycházela ze mě a na která jsem chtěla upřímně tvořit. Protože je ale umělecký svět smyslem mého života, nechtěla jsem se ho vzdát. V té době jsem objevila magisterské obory zaměřené na galerijní pedagogiku nebo kurátorství. Abych zvýšila své šance na přijetí, potřebovala jsem získat nějaké zkušenosti v tomto oboru. Začala jsem si tedy hledat stáže. Zjistila jsem, že kromě kreslení jsem také dobrá v komunikaci a organizaci výstav. Věřím ale, že se umělecké tvorby nikdy nevzdám. Stále sním o vlastním ateliéru.

Dá se v dnešní době vůbec uživit autorskou uměleckou tvorbou?
Určitě dá, otázkou však zůstává, jaká je pravděpodobnost tohoto úspěchu. Jak už jsem zmínila, tento svět je velmi konkurenční. Není však nemožné stát se například malířem na volné noze, pokud znáte prostředky, které vám k tomu mohou pomoci.

Workshop má podpořit a inspirovat

V blížícím se podzimním semestru Kamdu máte v Brně workshop Objev a rozvíjej svůj umělecký potenciál. Co od něj můžou zájemci čekat?
Workshop Objev a rozvíjej svůj umělecký potenciál nabídne zájemcům jedinečnou příležitost prozkoumat a rozvinout své tvůrčí schopnosti. Účastníci se mohou těšit na interaktivní cvičení, diskuze a praktické aktivity, které jim pomohou lépe porozumět jejich vlastním uměleckým tendencím, objevit nové způsoby vyjádření a rozšířit své dovednosti v různých uměleckých disciplínách. Od workshopu mohou zájemci očekávat inspirativní a podpůrné prostředí, ve kterém budou mít možnost experimentovat a sdílet své nápady s dalšími podobně smýšlejícími lidmi. Tento workshop není určen jen pro profesionály, ale i pro ty, kteří se chtějí více ponořit do umění a zjistit, jak mohou svůj talent uplatnit v různých oblastech.

Co od workshopu očekáváte vy?
Já osobně od workshopu očekávám, že se stane prostorem, kde se budou prolínat různé perspektivy a kde se každý účastník bude cítit motivován a podporován v rozvíjení svého tvůrčího potenciálu. Věřím, že to bude nejen vzdělávací, ale i obohacující zážitek, který pomůže účastníkům najít novou inspiraci a umožní jim posunout se na jejich umělecké cestě.